מרכז ההרחה של האדם נמצא במעלה האף, שם יש צביר של קולטני ריח בעלי צורית מגוונות. כל קולטן שכזה נועד לקלוט ריח בעל מבנה ספציפי. כאשר ריח נקלט על ידי קולטן ריח, משתחרר במוח אות חשמלי שמתורגם על ידי חוש הריח שלנו כריח.הריח הינו אחד החושים המורכבים ביותר של האדם, הוא אחראי ל80 אחוז מחוש הטעם, ויש לו תפקיד חשוב בזיהוי חומרים כימיים מסוכנים. רגישות לריח משתנה מאדם לאדם, והיא מושפעת ממספר פרמטרים כגון גילנו, הגנטיקה שלנו, מצבנו הבריאותי ועוד. חשוב לדעת כי גם כאשר הריח אינו רעיל או מסוכן לבריאותנו, חשיפה ממושכת אליו יכולה לגרום למספר בעיות רפואיות כגון – ירידה בתאבון, פגיעה בתחושת הצמא, בחילות, סחרחורות וקשיים בתקשורת בין אישית, מה שנפוץ בעיקר אצל ילדים. במאמר הבא נעסוק במטרדי ריח ובצורך של מניעת מפגעי ריח.

מקורות שונים של ריח

ריח יכול לנבוע ממספר רב של מקורות. ישנם ריחות טובים כמו ריחות של פרחים, בושם ומאכלים, וישנם ריחות רעים הנובעים מפגרי בעלי חיים, מפעלי כימיקלים וחדרי אשפה.ריח רע נגרם על ידי מפעלים שונים כגון – מפעלים לעיבוד עורות של בעלי חיים, מתקנים לסילוק של פסולת וביוב, מפעלים לייצור מזון, תעשיות פטרוכימיות של שמנים, דלקים ועוד. מטרדי ריח במפעלים יכולים להיגרם מהגז שנפלט מארובותיהם, או ממתקנים שנמצאים בשטחם, כגון צנרת דולפת או חביות פתוחות.

מפגעי ריח קשים

בגלל שתחושת הריח הינה סובייקטיבית ולכל אדם ישנו חוש ריח בעוצמה שונה, קשה לקבוע מהו אותו הגבול שממנו והלאה הריח הופך להיות מפגע ריח, אך הפרמטרים קיימים ויש הגדרה ברורה של החוק באשר למפגעי ריח. החקיקה בישראל נחשבת למתקדמת בנושא מטרדים בכלל ומטרדי ריח בפרט, וקיים חוק של מניעת מפגעי ריח שחוקק בשנת 1961.

כשחושבים על ריח רע נזכרים בכניסה לתוך חדר אשפה או מעבר ליד משאית אשפה. במקרים אלה המטרד הוא רגעי וחולף ואין צורך בהתערבות אקטיבית, אך לפעמים נוצרים מפגעי ריח שעומדים על תילם במשך שעות וימים, ונחוצה בדחיפות פעולה של מניעת מפגעי ריח אלה.הקרבה למפעל המייצר מטרדי ריח חושפת את התושבים לסבל רב אותו הם חווים במשך כל היום. המטרד מתעצם בתנאים טופוגרפיים או מטאורולוגיים שונים כמו לחות, טמפרטורות שונות ומשב רוח, אשר גורמים לפיזור הריח והופכים אותו למורגש יותר.

פתרונות נטרול הריח של חברת שבא

הרבה תעשיות נהנות מפתרונות הריח של חברת שבא טכנוטק. החברה מתמחה במתן פתרונות של מניעת מפגעי ריח בשטחים פתוחים, ומשתמשת בפתרונות שלא רק ממסכים את הריח אלא מפרקים אותו מן היסוד. הפתרונות של מניעת מפגעי ריח אותם מציעה שבא טכנוטק, מיועדים לטיפול בשלל מטרדי הריח הנגרמים על ידי גורמים רבים כגון – ארובות, תחנות סניקה של ביוב, מתקנים חקלאיים כגון – רפתות, לולים ומפעלי קומפוסט, אתרי אשפה, תחנות מעבר, ארובות ועוד.

הפתרונות הללו הינם חיוניים מאוד בייחוד בתעשייה של הנפט והזיקוק ובתעשיית המתכת, הצבע, הניילון, הפלסטיק והגומי, עקב מטרדי הריח הקשים הנובעים ממפעלי תעשיות אלה. החברה מנטרלת ריחות גם בחללים סגורים כמו משרדים, מפעלים, חדרי אשפה, מתקני אשפה, חדרי שירותים, בורות שומנים ומשאבות.

לייעוץ פנה אלינו ונשוב בהקדם